onsdag 30 september 2009

Karaktärer

Använd den här tråden till att spåna kring era karaktärer. Tänk på att Teamwork är viktigt så gör möss som kompletterar varandra. En annan grej att tänka på är vem som ska vara patrulledare. Hur tycker ni att vi ska göra det här? Vill ni sätta ut siffror själva, eller vill ni tweaka befintliga karaktärer (från spelet)? Mitt enda krav är att hur vi än gör det så gör vi det i den här tråden. Sedan, när era koncept börjar få kött på benen, så skapar ni varsin tråd där ni postar era musgardister.


36 kommentarer:

  1. Håller helt med! En bra formel att gå efter kan jag tycka är att bolla lite kring breda koncept först, sen beliefs/instincts, sen mer nuffror och liknande. Då brukar siffrorna komma av sig själv om det skulle behövas.

    Jag tror det skulle vara rätt givande om man har en rätt stark relation mellan de två karaktärerna, tänker mig till exempel något i stil med en ung vild tenderpaw och ett äldre mer allvarligt befäl. Men det är vad jag tänker rent spontant.

    SKulle mycket väl kunna tänka mig spela en riktigt ung och oerfaren tender paw som är alldeles för orädd och godtrogen för sitt eget bästa.

    SvaraRadera
  2. Breda koncept först, det är bra. En tight relation är också bra, men det kan man utveckla i spel. Jag är lite svag för den klassiska fantasyepiken där allt börjar från början. Första uppdraget med mentorn alltså. Men, innan vi (jag) drar iväg får vi vänta på att Björn kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  3. För att göra det tydligt, med en stark relation menar jag snarare en tydlig eller uttalad relation. Inte en nära eller tight. De behöver inte alls känna varandra, men att det finns någon positionering mellan dem som man kan ta fasta på.

    SvaraRadera
  4. http://www.scribd.com/doc/12624263/Mouse-Guard-RPG-Character-Worksheet-Formfillable

    Bra hjälpmedel!

    SvaraRadera
  5. Jag spelar gärna den kvinnliga gardesmusen Adela som tidigare vakat över norra vittringen men nu skyndsamt sökt sig söderut, då hon blivit kallad till Lockhaven.
    (bågskytt,mantelfärg röd, päls brun)

    SvaraRadera
  6. Björn: Tjusigt, gammal och erfaren?

    Och jag spelar som sagt gärna en ungtass, i huvudet har jag en ung, nästan vit mus med grön slängkappa, beväpnad med en slunga och ett kortsvärd, i huvudet. Han är uppväxt hos sin farfar och farmor och efter hos sin mentor, en morbror vid gardet. Han är ung, impulsiv och är inte sen att försöka visa sig värdig en plats i gardet, något som han kanske framförallt är för att dölja en osäkerhet.

    SvaraRadera
  7. Måns: Åhå, det där formuläret var ju grymt! Ska rycka det omedelbart till mutanthacket!

    SvaraRadera
  8. Björn nämnde i en annan kommentar (på fel ställe som jag tog bort för att inte förvirra) att han inte ville vara boss. Gäller det fortfarande? Det finns ju inget som säger att musen vill vara chef. Tvärtom kan det vara ganska intressant med en patrullchef som är Övertygad om att möss inte ska ge eller lyda order utan agera på instinkt och sånt. Ett med naturen. Kan bli en cool balansgång mellan Nature och en vakts uppgifter, och egentligen belysa hela spelet. :)

    SvaraRadera
  9. För mig låter det Ok, vad tycker du Christoffer? Jag kan tänka mig att vara en bufflig, hård och bessewissig muskapten om det är vad du vill ha.

    SvaraRadera
  10. Jag hade egentligen två idéer på väg in till det här, två ytterligheter kanske. Den ena är den unga vilda, den andra den mer eftertänksamma gamla. Så, om du vill inte vill axla chefsrollen tar jag den och gör en gammal mus istället. En Patrol Leader, 57 år och är inne på sitt sista år inom gardet, han är trött, less men tar i när det behövs. Tänk lite som Roger Murtaugh i Dödligt Vapen, "I'm too old for this shit..."

    Så, min andra karkatärsidé passar ju egentligen bättre in i så fall, om du inte ville chefa. Så är det ok för dig och om Måns inte har något emot en gammpäls, så kör jag på en sådan!

    SvaraRadera
  11. Kör du på gammpälsen Christoffer. Björn har en sådan roll i vår IRL-kampanj, så han kan behöva lite omväxling. :)

    Så, en trött gammpäls och Adela, från den Östra Vittringen.

    Björn, vad är Adela för en typ? Hur skulle du vilja beskriva henne med typ två meningar? Alltså, hur ser ditt koncept ut?

    Christoffer, Murtaugh är faktiskt ett skitbra musnamn dessurom, om du vill ha ett tydligt homage! :) Så kan du ha en instinkt i stil med "ta aldrig risker" eller liknande.

    SvaraRadera
  12. Haha, hade faktiskt tänkt på det. Så, så får det bli.

    Murtaugh, 57 år gammal, gammpäls som har ont i kroppen men fortfarande har några år, fram till vintern hoppas han själv, att tjäna inom gardet. Hans päls som en gång i tiden var mörkbrun är nu mer gråaktig, han bär en mörkgrön mantel och är beväpnad med en dolk och ett svärd. Han bär även ett par glasögon.

    Mina tankar är:
    Belief: Även om jag är gammal och snart klar med gardet, är jag fortfarande patrullens ledare, det är mitt ansvar och skyldighet att leda den än ett år.

    Instinct: Ta aldrig risker.

    SvaraRadera
  13. Adela är en impulsiv gardist alltid följer sina impulser på gott och ont. Hon är omtyckt av många och har en vacker sångröst vilket tyvärr kan leda till att skogens vilddjur hör henne.
    Hon fick den brandgula manteln alldeles nyss, men nästan alla i Lockhaven har hört henne berätta om det, vissa har till och med ledsnat lite...

    SvaraRadera
  14. Bra grejer här! Den eftertänksamma veteranen Murtaugh och den impulsiva tösmusen Adela, nydubbad gardist.

    Cristoffer, bra Belif. Tillsammans med din Instinct går det lätt att sätta knorr på den.

    Björn, har du några tankar på Belif och Instinct? Du har ju nästan redan skrivit ut din Instinct, att Adela är impulsiv. Är det planen? Vad för typ av Belif skulle passa tror du? Är hon lite tjatig med eller? :)

    Så Murtaugh har precis fått en ny partner. En ung flickmus till råga på allt! :) Redan där tycker jag mig se en massa kul situationer. Ni får gärna utveckla relationen, annars tror jag att vi kan låta den byggas ut under resten av karaktärsspånandet och sedan i spel.

    SvaraRadera
  15. Ja jag tänkte låta dem gå lite mot varandra, eller i vart fall ge lite möjlighet till skoj användning för dig. :) Bra att min studie av beliefskrivande för BW gör att jag själv klarar av att skriva dem, inte bara säga åt andra hur man bör skriva dem. :)

    Och ja, det finns ju den självklart öppna frågan, vill vi låta Murtaugh vara tveksam till kvinnor inom Gardet? Jag har inget emot att försöka spela honom så, men Björn bör vara med på det och även du Måns. Tänker mig inte radikalt anti utan mer tveksams reserverad.

    SvaraRadera
  16. Adela är en av de tjatigaste mössen i Gardet. Men snäll, trevlig och väldigt, väldigt dålig på att lyda order från mossiga gamla gubbtjyvar. Hon älskar äventyret och älskar att prata om det i timmar...
    Belifes:

    Instinct: Följ alltid dina impulser

    SvaraRadera
  17. Jag tycker att Adela verkar riktigt cool! Men, jag tror att vi (i vanlig ordning) ska pilla lite på Belifs och Instincts.

    Om du skulle svara på frågan "varför gick Adela med i gardet?", skulle det ge någon fingervisning om din moraliska övertygelse?

    Just impuls är lite för allmänt, eller så läser jag det för generellt. Det beror ju egentligen på karaktärens person. Vad tror du om "tveka aldrig när handling krävs" eller liknande? Typ, när något måste göras - gör det! Stå inte och fundera på vad som ska göras. Är det så du menar kanske?

    SvaraRadera
  18. Jag tror egentligen inte att gardet, som ju är ett matriarkat, ser på kvinnliga gardister på något annat sätt än de betraktar manliga, men det kan nog finnas individer inom gardet som tycker att tösamöss är klena barnaföderskor. Vad Murtaugh anser är helt upp till dig (och Björn). Jag kommer inte göra någon större sak av det, men man vet aldrig. Möss är ju som mäniskor och jag gillar att alla konflikter går att föra över från vår värld till Mouse Guard. Så, Christoffer, tveksamt reserverad tycker jag funkar bra.

    SvaraRadera
  19. Ja, nej jag vet inte heller. Jag tror jag lämnar det nu så får vi se om en sådan fråga kommer upp i spel så avgör jag det då. Känns som det finns tillräcklig potentiell spänning dem emellan bara genom övertygelser och instinkter...

    SvaraRadera
  20. Adela är mer av en virrpanna, en sån där som en gång gör på ett sätt och nästa gång på ett helt annat sätt. "Tveka aldrig när handling kravs är ju lite tönt macho, jag tänker mig mer som en yrpanna.

    Anledningen att hon blivit gardist är för hon har mäktiga bundsförvanter i sin hembosättning som tröttnat på hennes tjat om äventyr och gett henne ett ordentligt

    SvaraRadera
  21. Ah, ok. Men det känns mer som en Trait, typ Irrationell. En Instinct bör innehålla orden aldrig, alltid, om/så (ex. om jag blir attackerad gömmer jag mig). En Instinct kan översättas med just impuls. Vilken är din impuls är det jag undrar över? "Bli alltid virrig" är en konstig impuls, men om du är virrig så kan "tveka aldrig..." innebära att du gör tokiga saker. Se hur belifs och instincts samverkar. Vi kan kika lite på Murtaughs Belif och Instinct. Hans Belif är att "det är mitt ansvar att leda patrullen" men han "tar aldrig risker". Vad händer om han måste ta risker för att leda patrullen? Samma sak med Adela. Hon är handlingskraftig men virrig. Hon tvekar inte att handla när det krävs men är irrationell. Nu kan du för all del ha en helt annan Instinct ändå, men att vara impulsiv är precis vad det handlar om. Eller Impulsiv är också en Trait. Hänger du med på skillnaden?

    Kolla gärna sidan 47-49 i Mouse Guard.

    SvaraRadera
  22. En tanke är ju att instinkter lockar till handling, och handlingen kan vara irrationellt grundad av ett trait. Så en instinkt i stil med "räta alltid ut alla frågetecken" kan få henne att gräva djupare, öppna dörrar, titta under stenar, fråga ut folk, osv. Inte lämna något obesvarat.

    SvaraRadera
  23. Föresten Måns, jag har donat lite med att skapa en karaktär. Vill du ha svaret på frågorna om Natur, Resurser och Cirklar?

    SvaraRadera
  24. Christoffer, nej, det är inte nödvändigt. Du får gärna kommentera siffrorna om du vill men just frågorna och svaren är inte så viktiga. En hög/låg Nature säger ju ganska mycket i sig självt.

    SvaraRadera
  25. Så, postat en karaktär nu. Jag tror jag gjort rätt genom alla steg. Och om du Måns hittar någon bra bild på en gammpäls får du gärna slänga dit en sådan. Han på sidan 289 är lite vad jag tänker honom. Bara ändra vapen till svärd och mantelfärg till röd så kan jag köra på den bilden.

    SvaraRadera
  26. Jag har en bra Belif till dig Björn - den snabbaste vägen är alltid den bästa. Vägen här ska tolkas i bred bemärkelse. Det är ju lite den ideologiska grunden för att vara impulsiv, stanna aldrig upp för att tänka. Agera!

    Men du behöver en Instinct med - Ett trevligt samtal är alltid välkommet. Det blir lite som en hob samt att det krockar med din belif.

    Vad tror ni om det här?

    (Björn bad mig försöka hitta på något passande)

    SvaraRadera
  27. Här är en bra bild på Adela?

    http://www.uvm.edu/~gcd/personal/files/2009/02/mouseguard02.png

    SvaraRadera
  28. Haha klockrent! Riktigt hobtossigt!

    SvaraRadera
  29. Björn, jag sätter ut dina siffror, men vi behöver en bra vän och en bra fiende. Och föräldrar, en mentor och en hantverksmäster som du gick under i Lockhaven. Är det något du vill vara extra bra på? Någon skill du absolut vill ha? Jag har lite idéer till Traits (compassionate & brave ex) men du får gärna kika lite på sånt med om du inte vill ge mig "fria" händer.

    SvaraRadera
  30. En bra vän är livmedic(m)usen Coenwahl
    hantverkarmäster är fiddelmakaren Hengist
    föräldrar: Osric och Cynwise 37 och 35
    fiende: en uppslagen förlovning och en bedragen herre ledde till onda känslor gardesmus Immiric känner att ett flertal av hans kollegor skrattar åt honom sedan den dagen adela gav honom på båten
    mentor: Immrics tvillingbroder Eiric

    SvaraRadera
  31. Mmmm...Ett kärleksdrama med svek och svartsjuka! Coolt! Var det måhända kärleken till Coenwahl ledde till att Immiric blev bedragen?

    Cool fiende hur som helst. Riktigt bra!

    SvaraRadera
  32. Absolut! Koolt! Blir spännande att se vart det här bär hän!

    SvaraRadera
  33. Ok, jag gör din karaktär Björn så att vi kommer vidare. Du får kolla på siffrorna och se om du vill ändra något.

    SvaraRadera
  34. Jag kommer att dra igång spelet på måndag. Möjligtvis tjuvstartar jag under helgen, men antagligen måndag.

    Det här ska bli kul!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.