måndag 5 oktober 2009

Regler

Alla frågor kring reglerna tar vi i den här tråden.

30 kommentarer:

  1. Precis, du scriptar i det dolda och säger Go! och vi kör på. Tipptopp!

    Eftersom vi är två kanske man kan scripta varannan runda, när det blir ens tur att gå först. Så varierar det lite.

    Ex. Björn Christoffer Björn (björn scriptar) jämfört med Christoffer Björn Christoffer (Christoffer scriptar)

    SvaraRadera
  2. Exakt så. Det funkar nog utan problem.

    Som ni ser till vänster står det Spring 1152 - 6 och tre rutor. Christoffer begriper nog det, men jag tror inte att Björn har koll på vad det är. Det är våren, Björn. :) Alla årstider har ett värde och en längd. Vårens (motstånds)värde är 6 (ganska högt, för våren är våldsam och intensiv) men är inte så lång. Jag kommer att kryssa i rutorna då och då (när det blir en vädertwist) och när alla tre är kryssade blir det sommar. Väldigt mysig mekanism. :)

    SvaraRadera
  3. Klurade du ut hur det var med vintern? Murtaugh kommer förvisso hoppas på pension då, om vi nu når så lång via bloggspel. :)

    SvaraRadera
  4. Nej, men vi har tid på oss att försöka ta reda på det.

    Har vi några andra regelmässiga saker som vi måste reda ut? Jag kommer inte på något just nu, men det lär dyka upp annat framöver.

    SvaraRadera
  5. Ja vintern är ju ett tag bort, och vi kanske ska vara glada om vi ens hinner dit. :) Men läste lite kort om det, och det är så att man måste inte ta uppdrag under vintern, men det hör till god sed att om ens patrull är oskadd och vid god hälsa att man anmäler sig frivillig till vinteruppdrag.

    SvaraRadera
  6. Jag tror att vi helt enkelt gör så, om vi kommer så långt (min plan är att hellre pausa eller dra ner tempot än att lägga av om entusiasmen tryter), att vi helt enkelt avslutar de trådar som finns. Det är ju det vintern är till för. Året är slut, allt ska få ett slut. Det ogjorda måste bli gjort o.s.v.

    SvaraRadera
  7. koder till tärningsrullaren.
    [antal]dm4 - Ett vanligt slag, byt ut [antal] mot siffran på antalet tärningar som skall slås.
    [antal]bm4 - Ett slag där varje 6:a slår en ny tärning, tex om man öppnat upp resultatet med en poäng fate. (Är det någon annan gång som det görs i MG? I BW är det ju bland annat magigrejer och perception som är open-ended...)

    mgonline satte jag som Code.

    SvaraRadera
  8. Björn, förstår du vad det är Christoffer snackar om här?

    Vi har alltså en diceroller (länk upp till vänster) som vi använder. Koden är som Christoffer säger Mgonline. Det är fyra fält. De första skriver du in tärningskoden, typ 1d6, om du vill slå 1d6. Du kan skriva bara 4d6 och själv räkna ut hur många lyckade slag det är (4 eller mer) eller, använda christoffers förslag, då räknar Dicerollern ut de lyckade sladegen åt dig. Så, för att slå 3d6 skriver du antingen:

    3d6 (kollar själv)
    eller
    3dm4 (rollern ger dig hela resultatet)

    I fältet Comment skriver du typ en kortkort beskrivning av slaget, typ "Adela mot ormen" eller vad det nu kan vara. Code är Mgonline och Name är ditt namn, så vi vet vem som har slagit slaget.

    Det är viktigt att du skriver Mgonline för då använder vi samma historik, och kan lätt se alla slag. Jag tror inte att ni fuskar men det är bra för att kolla erfarenhet och se hur många 6:or man slog o.s.v.

    Christoffer, nej, det är bara Fate som gör slag open ended.

    SvaraRadera
  9. oki, jag tror jag klarar det

    SvaraRadera
  10. I Burning Wheel får även den som hjälper kryssa färdigheter, samma i MG?

    SvaraRadera
  11. Jag tror bara det är den som faktiskt slår, men är inte säker. Vi får kolla upp det.

    SvaraRadera
  12. Stämmer. Hittade en tråd kring det, man binder endast upp sig att dela på konsekvenser osv.

    SvaraRadera
  13. Ett problem som jag upptäckte nu. SL ska ju alltid slå först, för annars vet man inte om man ska spendera sina poäng eller använda Nature m.m. Men när man dessutom ska rollspela sina vändor i sociala konflikter innebär det att SL alltid slänger ut sin harang först. Är det här rätt uppfattat?

    SvaraRadera
  14. Eller, ska man rollspela fritt och efter en liten stund säger man, "äh, nu slår vi för den här volleyn, ok?"

    SvaraRadera
  15. Hmm, jag gillar att avslöja handling, rollspela, slå tärning. För vilka handlingar vi väljer är ju avgörande för hur vi rollspelar och i vilken ordning.

    Ex. En attack mot en defend. Så kan man ju förutsätta att attacken rollspelas först, defend svarar på attacken.

    Så, en lösning vore väl:

    1. Avslöja manövrarna och bestämma en ordning för att de spelas upp.

    2. Säga vad som sägas skall.

    3. SL slår tärning för sin manöver. Spelaren svarar och slår tärning för sin manöver.

    4. Tillbaka till 1.

    Jag måste helt missat det här med att SL alltid skall slå först....

    SvaraRadera
  16. Rollspelsbonusen i konflikter, den fungerar precis som svärd. Bestäm en handling som du vill att den skall användas till, den kommer sen vara kvar där resten av konflikten. Så när vi slåss med svärd och jag väljer att lägga min svärdtärning på defend, så ligger den kvar där, jag får inte flytta den till attack som jag skriptat nästa handling, eller fint som min tredje är, den är fast på defend resten av konflikten.

    Rollspel fungerar på samma sätt. Om jag sätter den på attack, så är den kvar där och jag får bara min rollspelsbonus just där och inte när jag använder defend, fint eller manöver.

    Kolla in sid 120.

    SvaraRadera
  17. Ok, jag är med nu. Lite kontraproduktivt kan man tycka. Man ska väl rollspela så mycket som möjligt hela tiden? jaja, man får helt enkelt ta sig i kragen och göra det ändå fast man inte "behöver"

    SvaraRadera
  18. Kan bara hålla med, som något som skall uppmuntra till rollspelande är det väldigt kontraproduktivt. Snarare blir det väldigt krystat. Men jag ser det snarare som att man alltid har en liten edge i en argumentation, som man själv väljer vart den ska vara.

    SvaraRadera
  19. Hur känner ni kring konflikterna och hur handlingarna påverkar fiktionen? Själv är jag lite petig och känner att jag vill ha en beskrivning med varje handling om vad som görs, för mig är det rätt viktigt. Om det så bara är "jag hugger med svärdet och blundar" eller något.

    Bara vi inte rinner ut i att avgöra alla handlingar utan att vi egentligen behöver ha en kontakt med fiktionen, för att sen förhandla vad som egentligen hände.

    Jag skulle lite önska att man deklarerar handlingar, en beskrivning av vad den handlingen innebär i fiktionen (en beskrivning av en en rörelse, ett hugg, ett par rader dialog, etc.) sen tärningarna, och sen, om det behövs, vilket jag sällan tror att det gör, beskrivning av utfallet.

    Men, det är jag, hur känner ni?

    SvaraRadera
  20. Ja, jag håller med till 100%.

    SvaraRadera
  21. Ja så vill jag oxå ha det, regler och tärningsslag är ju ett gissel

    SvaraRadera
  22. Vad jag skrev var helt enkelt:

    Första fasen var ju attack mot attack, du slog tre och björn slog tre. Men vi missade att Attack mot Attack är individuella tester, så varje framgång minskar dispositionen.

    Vad jag menade med att vi låter allt vara var att tärningarna har ju redan rullat, det gör ju inget att Adela ramlade för vi blev ändå besegrade av Gryffwydd så vi låter fiktionen som spelats upp hitintills vara det som skett, och spelar inte tillbaka bara för att vi tolkade Attack mot Attack som ett versustest.

    Sonen hänger på axeln just nu så kanske beskriver lite snabbt och luddigt, men blev det klarare vad jag syftade på?

    SvaraRadera
  23. Aha, fast första attacken var Manouver vs Attack. :) Men, jag förstår ändå inte riktigt hur tiebreakers funkar i en konflikt. Iaf inte i fallet Attack vs Manouver. även om man bryter dödläget så har man ju ändå lika många succeser.

    SvaraRadera
  24. Nej, är nog bara jag som är ute och yrar. Helt sant. Tänkte först att de bara tippade över en fördel till ena eller andra sidan, men det låter krystat. Så är nog helt enkelt så att det inte hände något. Jag vet inte vad jag yrat om. :)

    Så, om vi spolar tillbaka det då så hände det inget där, så då står vi med andra ord 7 för haren och 3 för oss?

    SvaraRadera
  25. 7-4, precis. :) Vi tar bort inläggen så det inte blir ännu mer förvirring.

    SvaraRadera
  26. Glöm inte Teamwork pojkar!

    SvaraRadera
  27. Kan man hjälpa varandra i konflikterna också? Ah...

    SvaraRadera
  28. http://arstechnica.com/gaming/news/2009/10/google-wave-we-came-we-saw-we-played-dd.ars

    Fint, Mouse Guard över Google Wave.

    SvaraRadera
  29. Ok, på sidan 97 finns en genomgång av vad man ska tänka på under en konflikt. Kolla där. Det vi ska göra nu är att ta reda på ert mål, vilka ni är och er disposition, i typ den ordningen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.