tisdag 3 november 2009

Scen 5 - Ner i kaninhålet


Ni följer harens spår i den djupa leran. Gryffwydd blöder rejält, och i månljuset ser ni röda blodspår. Till slut tar spåren slut. Vid roten till ett ståtligt pinjeträd ser ni öppningen till en kaninhåla. Där ner någonstans i mörkret gömmer sig Gryffwydd...

20 kommentarer:

  1. Murtaugh tar täten. "Den där förbenade stoppen, vart har han nu tagit vägen? Adela, kom igen! Vi måste skynda oss, se hur mycket han blöder! "

    SvaraRadera
  2. Mörkret har lagt sig över Territoriet. Ni vet att ugglorna är ute på jakt och vintersvultna rovdjur lurar överallt. Även om kaninhålan är becksvart är det säkrast att vara i skydd just nu.

    [Hoohoo, Björn! Var är du?]

    SvaraRadera
  3. Adela rycker på axlarna och följer efter Murtaugh ner i mörkret.

    SvaraRadera
  4. "Varför händer detta alltid mig. Ingen som förstår att en musflicka behöver lyckas ibland även om hennes mantel är röd, snyft. Tur att den där lismande typen försvann, han har alltid varit lite mörkrädd, thi hi, eller vad säger du Murre, jag kan kalla dig Murre va..."

    SvaraRadera
  5. Oj, oj, oj då nu blev jag jättepladdrig å låter truten gå som på en berusad skördekarl. Vad ska han tro om egentligen, kastar saker i huvudet på den vi ska hjälpa, kallar han för konstiga namn å fnittrar som en liten tösabit. Åh det är verkligen mörkt här nere, mörkt å tyst å obehagligt ´å...

    SvaraRadera
  6. Ni tränger djupare in i mörkret. Månens sken når inte så här långt så nu får ni bara lita på er skarpa musblick.

    Ni märker det båda två samtidgt. Närvaron. Ni är inte ensamma här inne. Ni är i fara!

    SvaraRadera
  7. Murtaugh drar sitt svärd, trycker upp Adela bakom sig och ställer sig själv framför, mellan grottgångens mörker och Adela.

    "Shhh, akta, förbered dig, något gömmer sig..."

    SvaraRadera
  8. Adela får snabbt fram en pil till bågen. Hon spejar intensivt över Murtaughs axel.

    SvaraRadera
  9. "Ssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss"

    I mörkret kan ni skymta en tjock, fjällig slingrande massa. Mellan er och den sårade Gryffwydd ser ni, och hör, en väsande kungsorm. Ska ni rädda Gryffwydd undan en säker död måste ni ta er förbi, eller igenom, ormen!

    [Milk snake, tillhör familjen King snake, kan inte översätta bättre]

    SvaraRadera
  10. [Ser vi Gryffwydd eller har han försvunnit längre ner i hålan?]

    SvaraRadera
  11. [Nej, ni ser bara en elak orm, och utgången bakom er.]

    SvaraRadera
  12. [Dags för en strid gissar jag. Vårt mål "att driva ut ormen ur hålan" hur låter det Björn?]

    SvaraRadera
  13. [Ja, eller ni kan välja mellan att smita eller slåss. Smiter ni så klarar ni er men, Gryffwydd blir ormens middag. Slåss ni, eller smiter förbi ormen kan ni rädda Gryffwydd. Att smita förbi är iofs inte att lösa problemet]

    SvaraRadera
  14. [kan inte en försöka locka bort ormen och en ta hand om haren. Dessutom borde ormen vara jävligt slö med tanke på den tidiga våren och kylan i den här skogen]
    Adela sätter en pil i besten, skakar på rumpen och skriker:
    "Fånga den här ormusling!"
    Samtidigt som hon tassar mot utgången, med ett vakande öga på situationen

    SvaraRadera
  15. [Det är iofs sen vår, snart sommar, du blandar ihop det med vår andra kampanj :) Men, jag tycker att det låter coolt. Det är inte kosher att agera innan ni har bestämt teams och konfliktmål, men det passar Adela att bara sätta igång. Vad säger du Christoffer? Adela har givit dig målet "smyg förbi ormen medan jag lockar ut den". Hon hjälper dig med en tärning när du smyger, med Nature, mot ormens Nature (7). Ormen har allt fokus på Adelas skakande rumpa så du får +1T6]

    SvaraRadera
  16. [Grymt! Vi kör på det! Jag slänger in min persona nu, och dublar därmed min Nature. Så 8 tärningar + 1 för hjälp, 9 totalt. Rulla du först.]

    SvaraRadera
  17. [Jisses, fem 1:or! Kommer upp i 2...:)]

    Ormen slingrar väsande efter Adela!

    SvaraRadera
  18. [Ok, jag behåller min persona, två framgånar ska jag väl lyckas trycka ur mig. Så 4 tärningar + 1 för hjälp, tänkte banka in en extra genom att använda mitt Trait "gammpäls", det är trots allt inte första gången Murtaugh står öga mot öga med en orm.... och minus en tärning för att jag är sjuk. Fem tärningar totalt.]

    Murtaugh duckar ner i skuggorna och rör sig runt ormen. Vad gör hon, hon är ju inte riktigt klok, måtte detta fungera...

    En snabb spurt in i skuggorna bakom ormen och... [slår tärning 5 framgångar! yeah!!!] ...gör en kullerbytta och landar i mörkret bakom reptilen.

    Måtte hon klara sig, skynda dig ut nu flicka lilla, göm dig! Kanske finns Immeric där ute och kan hjälpa henne. Men hon är en vaktmus, hon kan klara sig....

    SvaraRadera
  19. Murtaugh tar sig snabbt djupare in och längre ner i hålan, och finner där en svårt sårad Gryffwydd.

    Samtidigt springer Adela för livet med en kungsorm efter sig! Hon sprintar ut, försöker finta borde ormen, men den är för snabb! Ormen flankerar den unga vaktmusen med sin långa kropp och gör sig klar att slingra sig runt henne och krama livet ur henne. Adela står tryckt mot en hög stenvägg. Det finns ingen utväg. Ormen gör sig redo att sluka Adela, när en stor sten plötsligt kommer rullande ner för den branta stensluttningen. Stenen landar på ormens svans och den ringlar snabbt iväg.

    Immeric tittar fram högt ovanför henne.

    "Vad skulle du göra utan mig, Adela?" säger han med ett brett flin.

    [Med det så är GMs Turn över. Det är er tur. Ni får gärna starta en egen tråd för det]

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.