måndag 19 oktober 2009

Scen 3 - Vägval

Regnet har upphört, men det är fortfarande kallt och rått i luften. Ni har traskat fram längs en glömd stig ett tag när den delar sig framför er. 

"Den vägen" säger Immeric, "leder mot Shaleburrow. Banditerna har sitt läger där någonstans. Det är den snabbaste vägen till platsen där Gryffwydd försvann. Den andra vägen leder mot Whitepine. Den är säkrare, men tar oss åt fel håll. Vi kanske kan ta oss runt lägret, men jag känner inte till trakten.

Jag föreslår att vi tar den rakaste vägen mot vårt mål. Vad säger ni?"

Det börjar gå mot skymning. Ni har kanske 2-3 timmar av dagsljus kvar innan natten kryper över er, och med den hungriga, jagande rovdjur. 

20 kommentarer:

  1. Adela vänder sig om mot Murtaugh och säger med len röst:"Självklart bör vi gå över Whitepine, Murtaugh. Om banditerna har liknande vett i skallen som uppblåsta mallgrodor så bör de nog ha mest uppsikt åt det håll där den såkallade hjälten försvann. Nej om detta är en patrull där alla får göra sin stämma gällande röstar jag för att vi tar vägen över Whitepine och faller rövarpacket i ryggen. Kanske kan vi t.o.m få med oss någon som känner trakten bättre än vi, ja så skulle jag tänka i alla fall."

    SvaraRadera
  2. "Kloka ord Adela! Hastigt handlande och otänkthet var vad som har orsakat den här röran från första början." Murtaugh ler mot Adela, vänder sig om mot Immeric och fortsätter "Du hörde vad Adela sa, och 'säker väg är rätt väg' brukade min gamle mentor säga".

    SvaraRadera
  3. "Falla rövarpacket i ryggen? Hah! Det låter utmärkt! Jag är med, visa vägen!"

    [Pathfinder, Ob3]

    SvaraRadera
  4. [jag har pathfinder 3 men kan jag knipa någon extra tärning, Christoffer]

    SvaraRadera
  5. [Självfallet! En hjälptärning till Adela! (genom Murtaughs berättelser)]

    Murtaugh tar täten men lyssnar till Adela när det kommer till att välja rätt stig, men på så sätt kan han styra takten så den inte blir allt för hög, febern har gått ner och han känner sig starkare, men fortfarande kallsvettas han och en oerhörd huvudvärk har slagit in.

    "Whitepine, det får mig att minnas en gång..." börjar Murtaugh och driver iväg på flera långa berättelser om hans ungdom i gardet, om resr till och från Whitepine och vilka de bästa vägarna var då, "...men det var länge sen, stigarna kändes på något sätt snabbare, smidigare. Nu verkar de gå runt och jaga sig själva, aldrig riktigt komma fram dit de ska" avslutar han muttrande.

    SvaraRadera
  6. [Och behöver du upp med mer tärningar kan du alltid lägga in din Nature, betalar man en persona får du alltid lägga till din Nature till den färdigheten/egenskapen du slår, om det är något som sammanfaller med nature sänks den bara om man misslyckas (har jag för mig, Måns rätta mig om det är fel) och om det är något som går mot nature sänks den alltid minst ett, även om man lyckas, och misslyckas man sänks den med nivån av misslyckande.]

    SvaraRadera
  7. *Gäsp*

    "Kan du inte sjunga något istället Adela, den här gubben håller ju aldrig tyst."

    [Ja, för att göra något som är naturligt för en mus (gömma sig, samla mat, klättra och fly) kan man alltid använda sin nature. För en Persona får du som sagt lägga till din Nature, annars är den bara en slags generell mus-skill. Och ja, den sänks bara lite om du misslyckas med något naturligt. Dock, att hitta rätt när man traskar runt i skogen vid skymning är inte naturligt för en mus. Det är högst onaturligt! :)]

    "Det ska finnas en stor ek här någonstans, den ska vi ha i linje med storbumlingen därborta."

    [Immeric hjälper med 1T6]

    SvaraRadera
  8. [1 succes på 4 tärningar]
    Adela skuttar glatt nedför stigen sjungandes en munter truddelutt:
    "Så lyss min vän, lyss på mig
    ska förtälja en underliger sak för dig
    om en riddersmus så särdeles stygg
    å en gardesmus som ej va tryyy..."
    Oj oj då, ska de där björkarna verkligen vara på vänster sida om stigen och det där björnbärssnåret, konstigt. Men det där stenröset ser i alla fall ut att vara en trygg övernattningsplats. Om jag inte låtsas om nånting utan bara fortsätter charaden så kommer de aldrig få reda på någonting...

    SvaraRadera
  9. [jag tar inga tärningar av den där Immeric, han e ju inte riktig i huvudet]

    SvaraRadera
  10. [Coolt, du kan lyckas men få Hungry som condition om du vill]

    SvaraRadera
  11. "Jag minns den här vägen, när jag var ung, kanske 25, så utkämpades en stor strid här, jag med två tappra gardesmöss mot en ohygglig fågel!" Murtaugh visar ett ärr i ansiktet och ler glatt. "Så, Adela, långt kvar? Min mage börjar kurra och jag skulle behöva en kopp örtte för att stilla den här febern!"

    SvaraRadera
  12. [Det här är alltså ditt andra test Måns? Så efter det är det vi som spenderar checks?]

    SvaraRadera
  13. [Nej, det här är också en twist. Ni har ju inte lyckats med något än :)Om jag inte har missat något]

    SvaraRadera
  14. [Just ja, sant så sant. Nej, det har gått motigt än så länge. Men det är halva nöjet tycker jag! :) ]

    SvaraRadera
  15. [jag tar Hungry]
    " Men se där, där vid stenröset ligger en vägsten med en vit tall. detta tyder att vi är på rätt väg. Vi sover här inatt. Det här röset är ju jätteinbjudande."
    Men oj,ojdå alla mina kex har löst upp sig i floden å försvunnit, jag kan inte ta gammpälsens matå jag skulle hellre dö än å ta något från Immeric

    SvaraRadera
  16. [Jag som hjälpte dig lider ju av samma konsekvens, så både sjuk och hungrig. Ser mörkt ut det här.]

    SvaraRadera
  17. [missade era inlägg. Ska avsluta scenen. Vänta på mig :)]

    SvaraRadera
  18. "Jag känner igen mig. Det var här jag slogs mot bandithövdingen Bryant. Där, där är Gryffwydds spår. De leder ditåt!"

    Efter en lång strapats har patrullen äntligen träffar på harens spår igen. Men, av spåren att döma är haren skadad...

    [Ny scen följer]

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.